Контакти
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказ Державної казначейської служби України
«05» липня 2024 року № 195
ПОЛОЖЕННЯ
про Відділ обслуговування державного боргу
Державної казначейської служби України
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Відділ обслуговування державного боргу Державної казначейської служби України (далі – Відділ) є самостійним структурним підрозділом Державної казначейської служби України (далі – Казначейство).
1.2. У своїй діяльності Відділ керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, Положенням про Державну казначейську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215, наказами Міністерства фінансів України іншими нормативно-правовими актами, наказами Казначейства та цим Положенням.
1.3. Діяльність Відділу координується і спрямовується одним із заступників Голови Казначейства, згідно з розподілом обов’язків.
1.4. Призначення, переведення і звільнення працівників Відділу здійснюється Головою Казначейства в установленому законодавством порядку.
1.5. Положення про Відділ підписується начальником Відділу та затверджується наказом Казначейства. Посадові інструкції працівників Відділу розробляє начальник Відділу та затверджує заступник Голови Казначейства відповідно до розподілу обов’язків. У разі відсутності начальника Відділу розроблення посадової інструкції здійснюється службою управління персоналом.
1.6. Начальник Відділу, за необхідності, пропонує внесення змін та доповнень до цього Положення, які затверджуються наказом Казначейства.
2. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ
Основними завданнями Відділу є реалізація державної політики у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів у частині:
2.1. Забезпечення проведення платежів з погашення та обслуговування державного боргу, з виплат за державними деривативами, платежів, пов’язаних з виконанням гарантійних зобов’язань держави, за позичальників, що отримали кредити під державні гарантії, у національній та іноземній валютах за дорученням Міністерства фінансів України (далі – Мінфін), та відображення зазначених операцій в обліку виконання державного бюджету.
2.2. Забезпечення відображення в обліку виконання державного бюджету операцій із зарахування коштів до державного бюджету від державних зовнішніх та державних внутрішніх запозичень.
2.3. Забезпечення відображення в обліку виконання державного бюджету операцій із державним боргом та гарантованим державою боргом.
2.4. Забезпечення відображення в обліку виконання державного бюджету заборгованості перед державним бюджетом за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та сприяння органам стягнення у здійсненні ними претензійно-позовної роботи.
2.5. Складання бюджетної звітності в частині боргових зобов’язань держави, з операцій із управління державним боргом та заборгованості боржників перед державним бюджетом за кредитами, залученими державою та під державні гарантії.
2.6. Здійснення випуску і забезпечення погашення фінансових казначейських векселів, випущених для погашення заборгованості за рішеннями Європейського суду з прав людини та національних судів, виконання яких гарантовано державою.
3. ФУНКЦІЇ
Відповідно до покладених завдань, Відділ виконує наступні функції:
3.1. Контролює бюджетні асигнування і зміни до них за видатками державного бюджету з обслуговування державного боргу, здійснення виплат за державними деривативами, з виконання державою гарантійних зобов’язань за позичальників, що отримали кредити під державні гарантії.
3.2. Контролює планові показники і зміни до них за витратами державного бюджету з погашення державного зовнішнього та державного внутрішнього боргу.
3.3. Відкриває асигнування для платежів з обслуговування державного боргу, що здійснюються у національній валюті, через реєстраційні рахунки, відкриті на ім’я Мінфіну в Казначействі.
3.4. Формує розпорядження для проведення закупівлі (конвертації) іноземної валюти для здійснення платежів з погашення та обслуговування державного боргу, з виплати за державними деривативами та виконання державою гарантійних зобов’язань за позичальників, що отримали кредити під державні гарантії.
3.5. Проводить перевірку розпорядчих документів Мінфіну щодо здійснення операцій за державним боргом на:
3.5.1 наявність бюджетних асигнувань;
3.5.2 відповідність сум, вказаних у розпорядженнях, угодах, рахунках, актах виконаних робіт тощо;
3.5.3 правильність вказаних реквізитів та відповідність їх кредитним угодам, договорам та іншим документам, що підтверджують боргове зобов'язання тощо.
3.6. Формує розпорядження на перерахування коштів з рахунків державного бюджету на витрати з погашення і обслуговування державного боргу, здійснення виплат за державними деривативами та виконання державою гарантійних зобов’язань за позичальників, що отримали кредити під державні гарантії.
3.7. Формує розпорядження та надає Національному банку України на переказ облігацій внутрішніх державних позик (далі – ОВДП) з рахунку у цінних паперах, відкритому в Національному банку України на ім’я Казначейства, на рахунки банків.
3.8. Формує розпорядження на відображення в обліку виконання державного бюджету операцій з розміщення ОВДП та/або операцій з придбання (обміну) державних цінних паперів.
3.9. Формує розпорядження на відображення в обліку виконання державного бюджету операцій з пред’явлення державних цінних паперів.
3.10. Складає реєстри на відкриття асигнувань із загального фонду державного бюджету з приміткою «коригування асигнувань без зміни зобов’язань» для відображення сум платежів у національній валюті з обслуговування державного боргу, платежів з виконання державою гарантійних зобов’язань за позичальників, що отримали кредити під державні гарантії, та сум перевищення суми надходжень до державного бюджету від розміщення облігацій внутрішньої державної позики над їх номінальною вартістю (премії).
3.11. Складає реєстри на відкриття асигнувань із загального фонду державного бюджету з приміткою «коригування асигнувань без зміни зобов’язань» для відображення сум платежів, проведених в іноземній валюті, з обслуговування державного боргу, платежів, проведених в іноземній валюті, з виконання державою гарантійних зобов’язань за позичальників, що отримали кредити під державні гарантії, комісійної винагороди банку при закупівлі та/або конвертації іноземної валюти для платежів за державним боргом та сум перевищення суми надходжень в іноземній валюті до державного бюджету від розміщення облігацій внутрішньої та зовнішньої державної позики над їх номінальною вартістю (премії).
3.12. Здійснює перевірку розпорядчих документів Мінфіну на відображення в обліку виконання спеціального фонду державного бюджету операцій за державним боргом щодо наявності бюджетних призначень та правильності оформлення документів.
3.13. Формує розпорядження на відображення в обліку виконання спеціального фонду державного бюджету операцій за державним боргом.
3.14. Забезпечує відкриття/закриття рахунків з виконання державного бюджету у частині обліку боргових зобов’язань держави, заборгованості за кредитами, залученими державою та під державні гарантії, позичками (кредитами) та фінансовою допомогою, наданою на умовах повернення у минулі роки, облік яких здійснюється на центральному рівні.
3.15. Здійснює моніторинг рахунків, відкритих з виконання державного бюджету у частині боргових зобов’язань держави, заборгованості за кредитами, залученими державою та під державні гарантії, за окремими позичками (кредитами) та фінансовою допомогою, наданою на умовах повернення у минулі роки, облік яких здійснюється на центральному рівні.
3.16. Забезпечує відображення в обліку виконання державного бюджету заборгованості в розрізі підприємств-боржників за кредитами, залученими державою та під державні гарантії, і складання звітності.
3.17. Бере участь у проведенні щорічної інвентаризації рахунків, відкритих на балансі Казначейства, активів і зобов’язань та результатів виконання бюджетів.
3.18. Доводить до боржників перед державним бюджетом реквізити рахунків для зарахування коштів до державного бюджету в рахунок погашення заборгованості за окремими позичками (кредитами) та фінансовою допомогою, наданою на умовах повернення у минулі роки, облік яких здійснюється на центральному рівні.
3.19. Забезпечує відображення в обліку виконання державного бюджету операцій з обслуговування та погашення боргових зобов’язань держави.
3.20. Складає інформації про виконання показників державного бюджету щодо державних запозичень, погашення та обслуговування державного боргу, інших операцій, пов'язаних із управлінням державним боргом.
3.21. Подає Мінфіну інформації про здійснені фактичні витрати державного бюджету на погашення та обслуговування боргових зобов'язань держави, про зарахування коштів від розміщення державних цінних паперів та залучення кредитів, про надходження коштів до державного бюджету у рахунок погашення заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії.
3.22. Складає місячну, квартальну та річну звітність про виконання Державного бюджету України відповідно до статей 59, 60, 61 Бюджетного кодексу України в частині боргових зобов’язань держави, операцій із управління державним боргом, платежів з виконання державою гарантійних зобов’язань за позичальників, що отримали кредити під державні гарантії та заборгованості боржників перед державним бюджетом за кредитами, залученими державою або під державні гарантії.
3.23. Забезпечує відображення в обліку виконання державного бюджету суми заборгованості перед державним бюджетом за окремими позичками (кредитами) та фінансовою допомогою, наданою на умовах повернення у минулі роки, облік яких здійснюється на центральному рівні.
3.24. Готує та подає Кабінету Міністрів України, Мінфіну, органам Казначейства, місцевим фінансовим органам, міністерствам, відомствам, установам та організаціям, самостійним структурним підрозділам Казначейства інформації, передбачені нормативно-правовими актами України, дорученнями Кабінету Міністрів України, Мінфіну, Казначейства тощо.
3.25. Складає інші форми управлінської звітності, передбачених наказами Казначейства.
3.26. Забезпечує відображення в обліку виконання державного бюджету стану державного та гарантованого державою боргу.
3.27. Опрацьовує документи щодо повернення помилково або надміру зарахованих до державного бюджету коштів, сплачених у рахунок погашення заборгованості за кредитами, залученими державою та під державні гарантії, за окремими позичками (кредитами) та фінансовою допомогою, наданою на умовах повернення у минулі роки, облік яких здійснюється на центральному рівні, за рішенням суду та в інших випадках, передбачених чинним законодавством.
3.28. Доводить, за дорученням Мінфіну, до головних управлінь Казначейства в областях та в м. Києві (далі – Головні управління Казначейства) інформацію про прострочену заборгованість перед державним бюджетом підприємств-боржників за кредитами, отриманими під державні гарантії, та за субкредитними угодами, укладеними з Мінфіном у рамках спільних проектів зі Світовим банком, Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком, Європейським співтовариством з атомної енергії тощо для сприяння органам стягнення при здійсненні ними претензійно-позовної роботи.
3.29. Доводить до Головних управлінь Казначейства інформацію про стан простроченої заборгованості перед державним бюджетом, облік якої здійснюється на центральному рівні у розрізі боржників, яким надавались бюджетні позички (кредити), фінансова допомога на зворотній основі, для нарахування відсотків і пені та сприяння органам стягнення при здійсненні ними претензійно-позовної роботи.
3.30. Подає Мінфіну інформацію про застосовані санкції до підприємств-боржників перед державним бюджетом за кредитами, залученими під державні гарантії, та за субкредитними угодами, укладеними з Мінфіном у рамках спільних проектів зі Світовим банком, Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком, Європейським співтовариством з атомної енергії тощо.
3.31. Здійснює перевірку Розпорядження на складання і передачу фінансових казначейських векселів банку щодо правильного розрахунку суми фінансових казначейських векселів.
3.32. Здійснює друк фінансових казначейських векселів, передачу їх на підпис керівництву та направлення до банку-агенту.
3.33. Здійснює перевірку відомостей у реєстрі виплат за фінансовими казначейськими векселями з метою забезпечення їх погашення.
3.34. Забезпечує ведення Реєстру виданих фінансових казначейських векселів.
3.35. Забезпечує відображення в обліку виконання державного бюджету операцій, пов’язаних із випуском і погашенням фінансових казначейських векселів.
3.36. Забезпечує, у межах компетенції Відділу, розгляд та надання рецензій на матеріали, що надаються для опублікування у Всеукраїнському науково-практичному журналі «Казна України».
3.37. Забезпечує участь у підготовці відповідних інформаційних та аналітичних матеріалів для оприлюднення на вебпорталі Казначейства.
3.38. Надає інформацію та консультації учасникам бюджетного процесу, самостійним структурним підрозділам та територіальним органам Казначейства з питань, що належать до компетенції Відділу.
3.39. Розглядає або приймає участь у розгляді та наданні відповідей на заяви, звернення, запити та листи юридичних, фізичних осіб з питань, що належать до компетенції Відділу.
3.40. Розробляє, переглядає, супроводжує та, у разі потреби, доопрацьовує технологічні регламенти Казначейства за визначеними функціями.
3.43. Забезпечує участь у підготовці проектів нормативно-правових актів, що належать до компетенції Відділу.
3.44. Забезпечує участь у розробці та впровадженні програмного забезпечення з виконання бюджетів з питань, що належать до компетенції Відділу.
3.45. Забезпечує участь у визначенні пріоритетних напрямів діяльності Казначейства та підготовці інформації про виконання заходів з їх реалізації відповідно до функціональних повноважень.
3.46. Подає пропозиції до річного плану роботи Казначейства.
3.47. Розглядає документи з інформацією, що має обмежений доступ з грифом «Для службового користування».
4. ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ
4.1. Виконуючи зазначені функції Відділ має право:
4.1.1. Одержувати в установленому порядку від самостійних структурних підрозділів та органів Казначейства відомості, документи та інші матеріали, необхідні для вирішення питань і виконання функцій, пов’язаних з діяльністю Відділу.
4.1.2. Надавати самостійним структурним підрозділам Казначейства та його територіальним органам консультації з питань, що належать до компетенції Відділу.
4.1.3. За дорученням керівництва брати участь у семінарах та нарадах з питань, що належать до компетенції Відділу.
4.1.4. Виносити на обговорення Колегії та керівництва Казначейства питання, що належать до компетенції Відділу.
4.2. Працівники Відділу зобов’язані забезпечувати виконання покладених на Відділ завдань і функцій.
4.3. Працівники Від ділу несуть відповідальність, згідно із законодавством, у тому числі персональну відповідальність за:
4.3.1 невиконання або неналежне виконання покладених на них посадовими інструкціями службових обов’язків;
4.3.2 розголошення відомостей про діяльність Казначейства та його територіальних органів, що є державною або службовою таємницею;
4.3.3 недотримання загальних правил етичної поведінки державних службовців, трудового розпорядку та внутрішнього режиму роботи, визначеного Регламентом роботи Державної казначейської служби України та її територіальних органів, правил пожежної безпеки;
4.3.4 неефективне використання та неналежне зберігання техніки, яка знаходиться у їхньому користуванні, відповідно до законодавства України.
5. КЕРІВНИЦТВО
5.1. Відділ очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Головою Казначейства в установленому законодавством порядку.
5.2. Начальник Відділу повинен вільно володіти державною мовою, мати вищу освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, досвід роботи на посадах державної служби категорій "Б" чи "В", або досвід служби в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше двох років.
5.3. Начальник Відділу в межах наданих йому прав та повноважень:
5.3.1 здійснює поточне керівництво всією діяльністю Відділу та координує його роботу;
5.3.2 здійснює організацію роботи Відділу з виконання рішень та доручень керівництва Казначейства, а також наказів, рішень Колегії Казначейства і протокольних доручень апаратних нарад;
5.3.3 забезпечує контроль за виконанням доручень органів державної влади і керівництва Казначейства та дотримання працівниками Відділу вимог регламентуючих документів з цього питання;
5.3.4 визначає коло обов’язків та ступінь відповідальності працівників Відділу;
5.3.5 бере участь у здійсненні заходів щодо підготовки та проведення нарад, семінарів, робочих зустрічей за участю керівництва Казначейства;
5.3.6 бере участь у нарадах, які проводяться органами виконавчої влади і керівництвом Казначейства;
5.3.7 готує пропозиції та/або приймає рішення:
- при розгляді вхідної кореспонденції;
- за дорученнями керівництва;
- за доповідними записками, поданнями, проектами листів, наказами,
іншими документами;
- з кадрових питань;
- щодо підвищення кваліфікації працівників Відділу;
5.3.8 пропонує перелік осіб для роботи з документами, що мають обмежений доступ;
5.3.9 пропонує перелік осіб для доступу до баз даних Казначейства;
5.3.10 співпрацює з керівниками інших самостійних структурних підрозділів Казначейства, представниками установ, організацій щодо вирішення питань, пов’язаних із діяльністю Відділу;
5.3.11 входить до складу Методологічної ради з розгляду питань функціонування та розвитку Державної казначейської служби України;
5.3.12 бере участь у підготовці та наданні інформації з питань основної діяльності Відділу, в тому числі для розміщення на вебпорталі Казначейства;
5.3.13 вносить пропозиції керівництву Казначейства щодо призначення, звільнення, переведення працівників Відділу;
5.3.14 здійснює розробку положення про Відділ та подання його на затвердження в установленому порядку;
5.3.15 здійснює розробку посадових інструкцій працівників Відділу та подання їх на затвердження в установленому порядку;
5.3.16 надає пропозиції щодо морального та матеріального заохочення працівників Відділу, а також щодо вжиття заходів до порушників виконавської, трудової дисципліни;
5.3.17 узгоджує графік відпусток працівників Відділу;
5.3.18 здійснює контроль за використанням робочого часу працівниками Відділу;
5.3.19 бере участь у роботі з перерозподілу штатної чисельності працівників Відділу в умовах особливого періоду під час надзвичайних ситуацій;
5.3.20 забезпечує контроль за дотриманням працівниками Відділу вимог законодавства з питань службової та/або державної таємниці;
5.3.21 забезпечує контроль за дотриманням працівниками Відділу законодавства про працю, державну службу та запобігання корупції;
5.3.22 забезпечує контроль за дотриманням працівниками Відділу вимог діловодства щодо приймання, обліку, проходження та виконання документів, групування їх у справи, складання описів справ, передачі на зберігання;
5.3.23 розглядає у межах компетенції Відділу та наданих повноважень вхідну кореспонденцію;
5.3.24 підписує у межах компетенції Відділу та наданих повноважень листи інформаційного характеру, що надсилаються на бланках Казначейства;
5.3.25 сприяє підвищенню рівня професійної компетентності працівників Відділу;
5.3.26 забезпечує дотримання працівниками Відділу правил пожежної безпеки та охорони праці; правил поведінки державного службовця;
5.3.27 на період відсутності начальника Відділу виконання обов’язків начальника Відділу покладаються на заступника начальника Відділу.
6. ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ
6.1. Відділ здійснює свою діяльність відповідно до Регламенту роботи Державної казначейської служби України та її територіальних органів, плану роботи Державної казначейської служби України та цього Положення.
6.2. Відділ організовує свою роботу у взаємодії з самостійними структурними підрозділами Казначейства та його територіальними органами.
6.3. Працівники Відділу здійснюють свої повноваження відповідно до посадових інструкцій, які затверджені згідно з цим Положенням.
7. ВЗАЄМОВІДНОСИНИ (ЗВ’ЯЗКИ) З ІНШИМИ ПІДРОЗДІЛАМИ
Взаємовідносини Відділу з іншими самостійними структурними підрозділами Казначейства будуються на підставі Регламенту роботи Державної казначейської служби України та її територіальних органів.